Här publicerar vi frågor och svar om DRAG24. Har du en fråga som du inte hittar svar på här så maila drag24@norrasmaland.se så löser vi det!

Anmälan och info inför lägret

Spårare får delta hel vecka om kåren så önskar. Vi vill dock vara tydliga med att det inte finns program för spårarna förrän på tisdagen, och de kan inte följa med på upptäckar-programmet eftersom det då förstör lite av det kommande spårarprogrammet. Det lägret kan erbjuda de första dagarna är aktivitetslådor med pyssel etc. som kåren kan låna.

Ja det går fint. Anmäl båda personerna som ”ledare delad vecka” så får ni betala för en helvecka.

Anmälan stänger 15 mars, efteranmälan är (i mån av plats) möjlig till 15 april mot en extra avgift om 150 kronor per anmälan. Fram till lägerstart kan ni ändra namn på deltagare så länge de har samma anmälningsperiod (dvs Kalle som skulle varit med hel lägervecka kan ersättas av Anna som ska delta hel vecka). Dock kan man då inte anmäla specialkost eller andra särskilda behov. Vid avanmälan efter den 15/4 återbetalas inte lägeravgiften annat än vid sjukdom där deltagaren kan visa läkarintyg.

Eftersom vi inte vill tvinga alla kårer att registrera samtliga föräldrar eller andra medföljande i Scoutnet för besöksdagen så sker anmälan till besöksdagen 3/7 via mail istället. Vi vill dock att ni samlar informationen till ETT mail per kår med namn på alla deltagare samt information om det är ett barn eller en vuxen (+12 år). Detta för att kunna anpassa mat och aktiviteter. Mailet skickar ni till drag24@norrasmaland.se senast den 15 april. Kostnaden för att delta är 75 kronor per person.

Anmälan görs kårvis i Scoutnet. Den som anmäler behöver ha rollen ”lägeransvarig” och det är medlemsregistreraren i kåren som kan ge rätt roll. Det går fint att ge rollen till flera ledare om ni tex vill att varje avdelning ska sköta sin anmälan.

Här finns en lathund till hur du gör anmälan

På lägret

Nej, utmanarna kommer bo med sina kårer men ha ett eget ”häng” där de kan träffas på kvällar och när de inte har program.

Lägret har inte möjlighet att tillhandahålla ved, och det kan vara bra att veta att matsedeln är planerad efter gasolkök.

Jajamensan! Ledare och Rover kommer ha ett eget kvällsfik med gofika, musik och kanske lite spel eller andra överraskningar.

Vi uppmanar alla kårer att fixa en laddlåda där ni kan samla flera mobiler för laddning. Antingen laddar ni den själva med solceller eller också lämnar in den till info så laddar vi den i huset. Det kommer också finnas el utdraget framför gamla kiosken vid huset där du kan ladda själv i mån av ledig plats.

Bäver- och familjescouter och andra som vill få lägerkänsla över en dag är välkomna att delta på besöksdagen den 3 juli. För de som föranmält sig till denna dag kommer vi erbjuda program i form av ett spår, lunch samt ett lägermärke, kostnad för det är 75 kr/person. Tid för häng på egna kåren finns givetvis också. Vill man besöka lägret en annan dag går det fint, men då bör man ta med egen mat/fika då det inte finns något att köpa och kårens mat är beräknad efter antalet anmälda deltagare.

Vi behöver funktionärer till funkköket och till program-gänget, känns det som något som passar dig så släng iväg ett mail till drag24@norrasmaland.se så snart som möjligt.

Det kommer såklart bli fiskeaktiviteter under lägret, med medverkan av proffs! Om du däremot vill fiska på egen hand utanför den aktiviteten krävs det att du har fiskekort. Fiskekort är personliga och det behöver du i så fall ordna innan du kommer till lägret, det kan du göra på den här sidan https://www.ifiske.se/index.php/fiskekort/fiske.