Stensjön Runt har sina rötter i en scouttävling som gick runt samma sjö på 60- och 70-talet, tävlingen hette då Stenjöstafetten och utgick från Scoutnästet som låg på Torvrida udde. 2016 fick arrangemanget en nystart i distriktet och 2020 utvecklades Stensjön Runt genom att i samband med hajken genomföra utbildningen Leda Patrull. Numera riktas Stensjön Runt till Äventyrarscouter. Som Äventyrarscout kan du delta på arrangemanget 4 gånger.

Stensjön Runt är en vandringshajk där scouterna patrullvis ska ta sig runt Stensjön. Deltagarna dela in i de klassiska scoutpatrullerna Vargen, Korpen, Tjuren och Spoven. Under vandringen får deltagarna uppgifter att lösa i patrullen, efter avklarad uppgift utvärderas lösningen och patrullen byter patrulledare. Alla deltagare kommer agera patrulledare under arrangemanget.