Välkommen till Skuggebo!

Mitt i den småländska naturen bland lingontuvor och blåbärsris, ligger Skuggebo vid sjön Ruskens strand. Runt omkring finns ett stort, härligt lägerområde med vackra ängar inramade av blandskog.

Huvudbyggnaden har ett välutrustat kök, en rymlig storstuga med öppen spis, 26 bäddar (sex fyrbäddsrum och ett tvåbäddsrum), tre toaletter och dusch. Här finns också kylrum, frysbox och förrådsrum för livsmedel.

Vid Ruskens strand ligger Sjöstugan med bastu, mysrum med öppen spis, toalett, dusch och ett stort allaktivitetsrum.

Här kan du besöka Skuggebo via Google Street View.

Kapacitet för 300 personer

Lägerområdet är lämpligt för läger med upp till 300 deltagare. Vid ännu större läger finns möjlighet att hyra in omgivande privat ängsmark. Inom området finns fyra fasta stockvindskydd med eldplatser. För sportaktiviteter finns en fotbollsplan. Tre flaggstänger och en stor anslagstavla finns framför huvudbyggnaden. Dricksvattenledningar med kranar är utdragna på lägerområdet. För vissa typer av lägerarbeten finns virke att tillgå. Ved kan på begäran ordnas mot en extra kostnad.

I en separat sanitetsbyggnad finns handfat och nio vattenspolande toaletter, varav en är handikappanpassad. Behövs det ytterligare toaletter så finns även sex torrtoaletter.

Sjön Rusken har fint badvatten och är en trevlig paddelsjö med vackra öar och holmar. På området finns kanoter för uthyrning. Det finns gott om fisk, men den som vill fiska måste skaffa fiskekort först.

Vi hyr gärna ut till andra scoutkårer, föreningar, företag och privatpersoner. Använd formuläret nedan för att få mer information.